KUO POKALBIS ĮKVEPIANTIS?

„Powers of Ten“ („Dešimties galios“), 1977 m. Eames architektūros biuro sukurtas edukacinis filmas iliustruojantis skaliarinius santykius tarp daiktų. Filmas prasideda išdidintu miegančio žmogaus rankos vaizdu, tačiau staiga kamera ima atsitraukti atgal, vis greitėdama pasiekia tašką kažkur kosmose. O tada lėčiau vertikalia trajektorija grįžta atgal prie rankos. Čia ne sustoja, bet lenda pro odą gilyn tol, kol pradedame matyti atomus.

Susiejus „Powers of Ten“ su nuolatiniu susirūpinimu dėl vertikalumo, kuris savo ruožtu susijęs su trečiojo ir ketvirtojo dešimtmečio Naująja vizija, šis pokalbis siūlo naują prasmę filmui, įkeliant jį į Šaltojo karo kontekstą ir komercinę kultūrą. Šis filmas buvo vienas iš kompanijos IBM užsakymų, kuriuose Eames atsiskleidžia ne kaip objektų, bet kaip informacijos dizaineris. Atsižvelgiant į tai, simbolinė „Powers of Ten“ struktūra – koncepcija, pradėta kurti dar 1968 m. – iliustruoja Šaltojo karo kosmoso lenktynių lokacijos pasikeitimą: veiksmas iš atviro, išorinio kosmoso, persikelia į vidinį. IBM elektroninės skaičiavimo mašinų reikalingumas buvo grindžiamos šia savybe – įsilaužti, žiūrėti giliau ir viską kontroliuoti, tačiau lygiai tuo pat metu gimsta nerimas dėl technologijų vystymosi ir politinio subjektyvumo. Nagrinėjant šį klausimą, pokalbyje svarstysime, ar egzistuoja ryšys tarp „Powers of Ten“ ir 1966 m. Holivudo mokslinės fantastikos filmo „The Fantastic Voyage“, kuriame JAV povandeninis-kosminis laivas yra sumažinamas ir infiltruojamas į sovietų mokslininko kūną.


Rekomenduojama knyga

VICTORIAN GLASSWORLDS: GLASS CULTURE AND THE IMAGINATION, 1830–1880

Isabel Armstrong

Puiki, jautri ir novatoriška knyga apie stiklo vaidmenį XIX amžiaus miesto kultūroje, apverčianti daugelį įsitikinimų.

Knygą rasite Architektūros fondo knygų lentynoje Nacionalinės dailės galerijos (NDG) dailės informacijos centre.